NOWE WYMAGANIA NA MATURZE Z INFORMATYKI 2023. CO SIĘ ZMIENIŁO?
Skoro czytasz ten artykuł to na pewno zastanawia Cię, co zmieniło się w podstawie programowej z informatyki ?
Większość materiałów dostępnych w sieci zostało opracowanych przez ostanie 2-3 lata, gdy zagadnienia maturalne były okrojone z wiadomych względów. Dlatego skupimy się tu na omówieniu zmian względem matury z ubiegłego roku. Dowiesz się jakich konkretnych dodatkowych zagadnień możesz realnie się spodziewać.
Artykuł napisałem w oparciu o podstawę programową wydaną przez CKE. Niczego nie wymyślam, przedstawię Ci same fakty ?
? UMIEJĘTNOŚCI OGÓLNE
- Planowanie kolejnych kroków rozwiązywania problemu, z uwzględnieniem podstawowych etapów myślenia komputacyjnego.
- Zagadnienie było obecne w poprzedniej podstawie, ale nie stosowano do tej pory wprost pojęcia ‘myślenie komputacyjne’.
- Dlatego o tym wspominam, żeby nigdzie później takie określenie Cię nie zaskoczyło ?
- Myślenie komputacyjne jest procesem znajdowania rozwiązań do problemów różnych dziedzin przy świadomym wykorzystaniu metod i narzędzi informatycznych.
- Dyskutowanie na temat roli myślenia komputacyjnego i jego metod.
- Takich jak: abstrakcja, reprezentacja danych, dekompozycja problemu, redukcja, myślenie rekurencyjne, podejście heurystyczne w rozwiązywaniu problemów z różnych dziedzin.
- Wyjaśnianie, jakie może być źródło błędów pojawiających się w obliczeniach komputerowych.
- W tym rozróżnianie błędu zaokrąglenia oraz błędu przybliżenia.
- Posługiwanie się pojęciem logarytmu.
- Objaśnianie sposobów wykonywania przez komputer działań arytmetycznych i operacji logicznych.
- Dokonywanie kompresji informacji.
- Objaśnianie różnic między kompresją stratną i bezstratną tekstów, obrazów, dźwięków, filmów.
- Znajomość technik uwierzytelniania oraz kryptografii.
??? GRAFIKA KOMPUTEROWA
- Określanie własności grafiki rastrowej i wektorowej.
- Charakteryzowanie podstawowych formatów plików graficznych.
? SIECI KOMPUTEROWE
- Charakteryzowanie sieci internet, jej ogólnej budowy i usług.
- Opisywanie podstawowych topologii sieci komputerowej.
- Przedstawianie i porównywanie zasad działania i funkcjonowania sieci komputerowej typu klient-serwer, peer-to-peer, opisywanie sposoby identyfikowania komputerów w sieci.
- Opisywanie warstwowego modelu sieci komputerowej oraz sieci internet.
- Opisywanie podstawowych urządzeń oraz protokołów stosowanych w przepływie informacji i w zarządzaniu siecią.
- Opisywanie oraz znajomość pojęć: parametry osprzętu sieciowego, szerokość pasma, zabezpieczenia typu ściana ogniowa i programy antywirusowe, możliwości serwera.
? ARKUSZ KALKULACYJNY
- Posługiwanie się makropoleceniami.
- Posługiwanie się wbudowanym językiem programowania.
? ALGORYTMY I STRUKTURY DANYCH
- Struktury dynamiczne: stos, kolejka, lista (do realizacji algorytmu: ONP, symulacji problemu Flawiusza, sortowania leksykograficznego).
- Grafy (do przedstawiania abstrakcyjnego modelu sytuacji problemowych).
? ALGORYTMY NA LICZBACH CAŁKOWITYCH
- Podejście zachłanne przy tworzeniu algorytmów.
- To zagadnienie było również obecne wcześniej, jednak podano kilka przykładów konkretnych algorytmów, więc warto o tym wspomnieć.
- Podejście zachłanne stosowane do problemów: wydawania reszty, pakowania plecaka, szukania najkrótszej drogi.
- Programowanie dynamiczne:
- Podejście dynamiczne stosowane do problemów: pakowania plecaka, szukania najdłuższego wspólnego podciągu.
??♂️ ALGORYTMY PORZĄDKOWANIA I WYSZUKIWANIA
- Znajdowanie elementu w zbiorze uporządkowanym metodą binarnego wyszukiwania.
- Jednoczesne wyszukiwanie elementu najmniejszego i największego.
- Dobrze byłoby poznać w tym przypadku dwie metody: naiwną oraz optymalną.
- Znajdowanie w ciągu podciągów o różnorodnych własnościach.
- Np. najdłuższego spójnego podciągu niemalejącego, spójnego podciągu o największej sumie.
- Znajdowanie określonego elementu w zbiorze: lidera, idola.
? ALGORYTMY NUMERYCZNE
- Obliczanie przybliżonej wartości pierwiastka kwadratowego.
- Obliczanie wartości wielomianu za pomocą schematu Hornera.
? ALGORYTMY NA TEKSTACH
- Zamiana wyrażenia na postać w odwrotnej notacji polskiej i obliczanie jego wartości na podstawie tej postaci.
? ALGORYTMY SZYFROWANIA I KOMPRESJI
- Metoda szyfrowania z kluczem publicznym i jej zastosowanie w podpisie elektronicznym.
? ALGORYTMY BADAJĄCE WŁASNOŚCI GEOMETRYCZNE
- Rekurencyjne tworzenie fraktali: zbiór Cantora, drzewo binarne, dywan Sierpińskiego, płatek Kocha.
? PODSUMOWANIE
Jak widzisz na następnej maturze pojawi się sporo nowych zagadnień względem ubiegłego roku. Dlatego tym bardziej zachęcam do rozpoczęcia przygotowań jak najszybciej oraz przede wszystkim systematycznej nauki. Jeśli szukasz sporej dawki darmowych materiałów to zachęcam do zerkania na stronę (znajdziesz tu sporo przydatnych artykułów), kanał na YouTube (znajdziesz tu m.in. sporo rozwiązanych arkuszy maturalnych), profil na Instagramie (znajdziesz tu sporo wskazówek do przygotowań do matury).
Jeśli szukasz miejsca z omówionymi zagadnieniami na maturę z informatyki – zachęcam Cię do dołączenia do kursu! ??
W cenie godziny korepetycji uzyskasz dostęp do:
- kilkudziesięciu godzin materiałów wideo z wytłumaczonymi zagadnieniami, rozwiązanymi zadaniami i arkuszami maturalnymi,
- mnóstwa zadań i quizów do samodzielnego przećwiczenia,
- cyklicznych spotkań na żywo,
- zamkniętej grupie na Facebooku, gdzie pomogę Ci w planowaniu nauki oraz wykonywaniu powtórek aż do samej matury.
Dzięki za Twój czas! Życzę Ci udanego dnia!
Źródło: https://cke.gov.pl/
4 komentarzy
Aneks https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2023/Informatory/2023/Aneks_2023_2024_informatyka_EM_F23.pdf
lakonicznie mówi o skreśleniu 4 zadań:
Z powodu niezgodności treści zadania z wymaganiami egzaminacyjnymi anuluje się
następujące zadania:
1. Zadanie 15. (s. 85)
2. Zadanie 16. (s. 86)
3. Zadanie 17. (s. 87)
4. Zadanie 18. (s. 88)
5. Zadanie 19. (s. 89)
Czy to oznacza że te tematy wypadają z zakresu do matury?
Zgadza się. Bardziej zaawansowane zagadnienia dot. sieci nie zostały uwzględnione w tegorocznych wymaganiach maturalnych, więc nie ma wymogu znajomości tych tematów przy podejściu do matury 😊
Artykuł dotyczący nowych wymagań na maturze z informatyki w 2023 roku był interesujący i dobrze przedstawiony. Jestem zadowolony z informacji na temat zmian w programie nauczania oraz nowych umiejętności, które będzie można zdobyć. Wszystko zostało opisane jasno i zwięźle, co ułatwiło mi zrozumienie tematu. Cieszę się, że taka aktualizacja została wprowadzona, ponieważ dobrze wpisuje się w rozwijające się technologie i zmieniające się potrzeby rynku pracy. Bardzo polecam ten artykuł wszystkim, którzy są zainteresowani nowymi wyzwaniami na maturze z informatyki.
Ciekawy artykuł dotyczący nowych wymagań na maturze z informatyki w 2023 roku. Bardzo ważne jest, aby uczniowie byli odpowiednio przygotowani do egzaminu z tego przedmiotu, zważywszy na dynamiczny rozwój technologii. Nowe tematy, takie jak sztuczna inteligencja czy bezpieczeństwo cybernetyczne, są szczególnie interesujące i powinny być odpowiednio włączone do programu nauczania. Wprowadzenie tych zmian może być wyzwaniem dla uczniów i nauczycieli, ale dobrze, że Ministerstwo Edukacji dba o aktualizację treści na egzaminie, aby lepiej odzwierciedlały dzisiejsze realia informatyczne.